Voorkomen van interrupties in supply chain noodzakelijk

Gepubliceerd op 25 januari 2016 om 21:51

‘Supply chain vormt belangrijkste risico voor bedrijven wereldwijd’, kopt een artikel op Logistiek onlangs. Bedrijven maken zich steeds vaker zorgen en niet geheel onterecht zou je denken. Veranderende klantbehoeften, technologische ontwikkelingen en digitalisering leggen meer druk op supply chains. De financiële schade kan hoog oplopen bij procesonderbrekingen door verstoringen in de keten. Steeds meer bedrijven zijn zich ervan bewust dat meer inzicht in de supply chain ervoor zorgt dat ze kunnen anticiperen op (mogelijke) vertragingen en problemen kunnen voorkomen. Recent onderzoek van the Business Continuity Institute (BCI) toont echter aan dat organisaties nog een lange weg te gaan hebben tot ze volledig inzicht in hun supply chain hebben.

Disrupties veroorzaken domino-effect

In het onderzoek van BCI zijn wereldwijd 537 bedrijven ondervraagd. Maar liefst 72 procent van deze organisaties blijkt geen volledig inzicht in hun supply chain te hebben. Daarnaast kwam naar voren dat er in de afgelopen twaalf maanden minstens één probleem binnen de toeleveringsketen is voorgevallen bij 74 procent van de bedrijven. Verrassend genoeg neemt 35 procent van de respondenten niet de moeite om een melding te maken van vertragingen of andere incidenten die invloed hebben op hun supply chain. Dit is erg vreemd, aangezien bijna een kwart van de organisaties schat dat dit hun bedrijf 250.000 euro of meer per jaar kost.

Het aantal leveranciers waar organisaties mee werken groeit, maar regelmatig zorgen fouten, zoals het verkeerd invoeren van data, op het begin van de keten al voor problemen. Deze kunnen een ernstig domino-effect veroorzaken dat de gehele keten beïnvloedt. Inzicht in waar deze problemen zich voordoen is daarom essentieel om grote schade te voorkomen.

Technologie is de sleutel tot inzicht

De resultaten uit het onderzoek zijn enigszins verrassend. Mensen die betrokken zijn bij de supply chain-planning en -uitvoering erkennen al lange tijd de vele voordelen van meer en beter inzicht. Dit is nodig om snel te anticiperen op (mogelijke) problemen en deze zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast kunnen organisaties dankzij beter inzicht hun werkzaamheden optimaliseren, geld besparen en hun klantenservice en klanttevredenheid verbeteren. Technologie speelt een grote rol in het voorkomen van problemen. Vertrouwen op handmatige processen in de supply chain – zoals het werken met spreadsheets of faxmachines – kan tegenwoordig (bijna) niet meer. Deze werkwijzen zijn inefficiënt en de kans op het maken van fouten is groot.

Technologie zorgt niet alleen voor meer efficiëntie en de mogelijkheid om belangrijke data te verzamelen, te rapporteren en hiernaar te handelen. Het zorgt ook voor connectiviteit. Denk bijvoorbeeld aan de cloud. Cloudgebaseerde oplossingen bieden bedrijven real-time toegang tot informatie in het logistieke ecosysteem. Deze informatie kunnen ze delen binnen de hele organisatie of met partners en klanten.

Perceptie van kosten

Bedrijven zijn zich dus bewust van de voordelen die inzicht met zich meebrengt. Waarom doen organisaties dan niet meer om dit inzicht binnen hun organisatie en logistieke keten te garanderen? Een van de redenen is de kosten. Althans, de perceptie van kosten. Een lange tijd waren krachtige supply chain-oplossingen namelijk erg prijzig en alleen verkrijgbaar voor de grootste ondernemingen. Grote investeringen, die nodig waren bij on-premise oplossingen, zijn overbodig geworden door cloudgebaseerde oplossingen. Hierdoor biedt het toepassen van deze oplossingen een snelle ROI. Bedrijven, ongeacht de omvang, kunnen gebruikmaken van technologie die hun supply chain stroomlijnt en hun inzicht vergroot.

Convergentie in de supply chain

Inzicht brengt niet alleen voordelen met zich mee, het kan ook dienen als katalysator voor supply chain execution convergence. Supply chain execution convergence is een concept dat zorgt voor een betere samenwerking tussen elk team of afzonderlijke afdelingen in de onderneming. In plaats van het optimaliseren van separate activiteiten – zoals inkoop, productie en vervoer – zorgt het bedrijf ervoor dat deze activiteiten volledig zijn gesynchroniseerd en op elkaar afgestemd. Dit kan het bedrijf vervolgens verder uitbreiden naar leveranciers, verkopers en andere entiteiten in het supply chain ecosysteem.

Door het inzichtelijk maken van de supply chain, kunnen bedrijven meer data en kennis delen met partners. En hoe meer bedrijven informatie delen met partners, hoe minder interrupties in de supply chain voorkomen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.